Beter benutten is beter

 De oplossing: slimme techniek

We kunnen wegen verbreden wat we willen. Als we auto’s de ruimte geven, dan wordt het asfalt opgevuld.

Dynamische verkeersbeinvloeding verandert dat.

Hierbij wordt dom asfalt slim gemaakt, en door u slim gebruikt.
Op de A2, voor de splitsing met de A27, ziet u een rudimentaire vorm van verkeersbeinvloeding. Op de borden boven de weg staat te lezen of er file is op de A2 en de A27. U kunt dan zelf een keuze maken, als dat voor uw bestemming relevant is.

De techniek gaat snel verder en eigenlijk wordt bijna alles wat te bedenken is, de komende jaren mogelijk. Denk aan de opkomst van steeds slimmere mobieltjes.

Concrete DVM maatregelen:

  • In de regio kunnen we routeborden krijgen die voor u de optimale route aangeven. Of uw mobieltje vertelt het u, als u er prijs op stelt dat “het systeem” weet waar u heen wilt.
  • Het kan zelfs een “plaatsje” in een sluiproute voor u reserveren. Voorzover de betrokken buurt het sluipver- keer acceptabel vindt.
  • Route-computers zijn nu al vaak en straks standaard in de auto aanwezig. U heeft straks een abonnement op de efficienste route in de regio. Zelfs als onze bestuurders verzuimen daarmee de regio in de innovatie kijker te spelen.
  • De helmondweg kan s’morgens 3 rijbanen naar eindhoven toelaten en 1 de stad uit. En in de avondspits kan het andersom ingesteld worden.
  • Lijnbussen (ont)regelen met het benaderen van een verkeerslicht de cyclus ervan, zodat ze sneller kunnen doorrijden
    Nu wordt het interessant of dit soort regelingen straks gekocht kunnen worden door consumenten of dat ze ze kunnen verdienen met verstandig verkeersgedrag.

Dit soort zaken kunnen straks worden toegepast om de doorstroming in onze regio echt te bevorderen. Alleen maar flyovers is niet genoeg, maar kunnen wel helpen. Als de regio voor dit soort slimme regelingen kiest. De voorstelling hierbovenis geen luchtfietserij, maar wordt al elders echt toegepast.
Er zijn 2 problemen, Eindhoven heeft de meest dom afgestelde verkeerslichten, pluspunt is dat de eindhovense verkeertechniek hopeloos verouderd is, dus de lomende vernieuwing biedt kansen...
Ander probleemis dat voor goed werkend dynamisch verkeersmanagement gemeenten onderling moeten samenwerken, net zoals bij het RSP.

Al lopende studie
In een recente studie geinitieerd door Rob van Gijzel en de kamer van koophandel, zijn nationale bedrijven nu bezig gezamelijk dergelijke doorstromingsprodukten te bedenken

Ontwikkelde doorstromingsprodukten:

  • Ze zijn binnen een jaar te bouwen of te implementeren
  • De kosten zijn bekend
  • De hun doorstromings verbetering zijn ook bekend
  • De juridische impact is geevalueerd, ivm privacy van gebruikers
  • Planologische obstakels zijn geinventariseerd

Kortom,  de betrokken bedrijven hebben er alle belang bij dat hun nieuwe produkten goed verkopen.

Er is straks alleen maar een regio nodig die niet al zijn geld in dom asfalt heeft gestopt maar heeft gereserveerd voor slimme doorstroming en tevreden kiezers.
En een regio die trots wil zijn op zijn high tech regionaal dynamisch verkeers-beinvloedings-systeem

 

20 feb 2005

 

[Activering] [Agenda] [Plannen] [Activiteiten] [Keuzes] [Oplossing] [BMF] [Tunnel???] [Helmond!] [Groen] [Nuenen] [Partijen] [Forum] [Bronnen] [Contact]

Google
WWW BoseBA